• سه شنبه ١٦ آبان ١٤٠٢-١٢:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٨٦٥
امانی تذکر داد:4-190

آفت‌زدگی و خشک شدن ۱۲ هزار درخت در سرخه‌حصار، لویزان و چیتگر / شهرداری گزارش و توضیح بدهد

عضو شورای شهر تهران درخصوص آفت زدگی و خشک شدن هزاران درخت در شهر تهران تذکر داد و از شهرداری تهران خواست گزارشی راجع به نحوه نگهداری و انتخاب پیمانکاران بوستانها ارائه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران طی تذکر ضمن تشکر از مهدی چمران، رئیس شورا که با خلوص نيت و با شجاعت به عنوان نماينده مردم تهران و دلسوزانه بدون رودربايستي مشكلات مردم را مطرح مي‌کند، گفت: هفته گذشته پرونده‌ای در کمیسیون ماده ۷ شعبه ما مطرح شد که من حساس شدم که آن را پیگیری کنم. شکایتی است که شهرداری تهران، در واقع منطقه ۱۳ و سازمان بوستان‌ها از پیمانکار بوستان سرخه‌حصار کرده بودند. ادعا کردند این پیمانکار باعث خشک شدن یک هزار و ۵۰۰ و ۵۳ اصله درخت با محیط بن ۴۵ تا ۱۳۲ سانتی‌متر شده است و درخواست کرده بودند این پیمانکار بیش از ۶۰ میلیارد تومان جریمه شود.
او ادامه داد: از پیمانکار سئوال کردم که برای چه مدت شما مسئولیت نگهداری این بوستان را بر عهده دارید؟ گفت یکسال است! گفتم شما اصلاَ اهلیت این کار را داری؟ یعنی یک مجموعه‌ای شما را به عنوان اینکه می‌توانید صلاحیت تخصصی نگهداری یک بوستان را داشته باشید؛ تأیید کرده است؟ گفت بله من از سازمان جنگل‌بانی و منابع طبیعی تهران مجوز دارم و دارای رتبه ۲ هستم. گفتم چند متخصص گیاه‌پزشکی و درخت داری که وقتی می‌خواهی درختان را تحویل بگیری سرشماری کنند و وضعیت درختان را بسنجند؟ من اصلا همچین کاری نکردم، من شرایط درختان را دیدم که همه سرپا هستند، بعد هم قرارداد را امضا کردم و‌ امروز هم می‌گویند باعث خشک شدن یک هزار و ۵۰۰ درخت شده‌ای!
امانی گفت: متأسفانه در بوستان‌های سرخه‌حصار، لویزان منطقه ۴ و چیتگر منطقه ۲۲ جمعاً ۱۲ هزار و ۷۰۳ درخت خشک شده است! این یک فاجعه است! ما برای هر درخت بعضاً شهروندان را جریمه می‌کنیم! اگر درخت قدیمی باشد و بن بالایی داشته باشد. اقدامی که به اعتقاد به من درست است! این ریه‌های تنفسی شهر تهران هستند. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران می‌گوید؛ تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی، عدم وجود منابع آبی پایدار، دیرزیستی درختان کاج، اجرای نادرست طرح بهره‌وری بوستان جنگلی، تنک نکردن درختان در سالیان گذشته، کوتاهی در بحث نگهداشت و نهایتا شیوع آفت سوسک پوست‌خوار به ویژه تا اواسط سال ۱۴۰۱ متاسفانه منجر به خشک شدن تعداد زیادی درختان در بوستان‌های جنگلی نامبرده شده، که طبق آماری که از اداره کل منابع طبیعی تهران براساس طرح چکش‌زنی، تعداد کل درختان جنگلی سرخه‌حصار که خشک شده‌اند، ۴ هزار و ۳۵۰ اصله است، لویزان ۷۲ اصله و چیتگر ۷ هزار و ۹۸۱ درخت خشک شده است که بعد از اینکه پیگیری کردند و اداره منابع طبیعی بعد از بازه زمانی یکساله مجوز داده تا کسی این درختان خشک را قطع کند. در نهایت اجازه داده شد در مرحله اول ۳ هزار و ۱۴۱ اصله در مرحله اول در سرخه‌حصار، ۷۲ اصله در لویزان و ۸۱۲ اصله در چیتگر قطع بشوند و از بوستان خارج شوند. با توجه به شرایط فوق شهرداری تهران باید از این ضایعه دردناک که باعث از دست رفتن درختان از گونه‌های مختلف درخت شده گزارش ارائه دهد. گزارشی که اولا علت آفت‌زدگی، دوم؛ سال وقوع این آفت، پیمانکاری که مسئول نگهداری این بوستان‌ها بو‌ده، تعداد دقیق درختان آفت‌زده و خشک‌شده، زیرا این آمار غیر رسمی است. البته تعدادي كه گفتم اجازه قطعش را دادم، قطعي است. اميدواريم شهرداري در صحن شورا در اين ارتباط گزارش دهد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: